Göta kanal, en båttur genom Sverige
Göta Canal, a boat trip through Sweden
För att fira vår första bröllopsdags tänkte vi testa vårt förhållande genom en tur i skilsmässodiket som det kallats. vi tänkte att det är väl bäst att göra bort det medan vi är sams. ;) Skämt åsido så är det något jag har varit nyfiken på sedan vi lärde oss om Göta Kanal i skolan och efter att ha sett filmen om Göta kanal. (Den första.) Vi såg varken till några fartdårar eller Kronofogden den här gången. Det gick väldigt lugnt i 4 knop tror jag de sa på båten.
To celebrate our first wedding anniversary, we thought we would test our relationship through a trip in the divorce ditch as it has been called. We thought it's probably best to do away with it while we're still friendly . ;) Joking aside, it's something I've been curious about since we learned about the Göta Canal in school and after watching the movie about the Göta Canal. (The first one.) We didn't see any speed freaks or the Swedish Enforcement Authority this time. (A reference to the movie.) It went very quietly at 4 knots I belive they said on the boat.
Vår färd började vid Bergs slussar och gick upp till Borensberg. Hela kanalen är 190,5 km lång. 87,3 km är grävd eller sprängd kanal. Nivåskillnaden är 91,8 meter. Tillsammans med Trollhätte kanal och göta älv bildar den en 390 km lång vattenväg tvärs genom Sverige. Baltzar von Platen fick tillstånd att börja år 1810 och kanalen stod färdig 1832. Baltzar hann uppleva öppnandet av Västgötalinjen år 1822 men fick aldrig se den helt färdig eftersom han dog 1829. Den hade kostat 9 miljoner Riksdaler att bygga och tagit 22 år att färdigställa. 58000 soldater deltog i byggandet men även en del frivilliga Ryska desertörer och krigsfångar och privata arbetare, både män och kvinnor deltog. tillsammans utförde de 7 miljoner dagsverken. Ett dagsverk varade i 12 timmar.
Our journey started at Berg's locks and went up to Borensberg. The entire canal is 190.5 km long. 87.3 km is dug or blasted canal. The level difference is 91.8 meters. Together with the Trollhätte Canal and the Göta River, it forms a 390 km long waterway across Sweden. Baltzar von Platen was granted permission to begin in 1810 and the canal was completed in 1832. Baltzar saw the opening of the Västgöta Line in 1822 but never saw it fully completed because he died in 1829. It had cost 9 million Riksdaler to build and taken 22 years to complete. 58,000 soldiers participated in the construction but also some volunteer Russian deserters and prisoners of war and private workers, both men and women participated. Together they performed 7 million day's work. A day's work lasted 12 hours.
Den båt vi åkte med Wasa Lejon. Inte den vackraste av kanalbåtarna tyvärr. - The boat we went with Wasa Lejon. Not the prettiest of the canal boats unfortunately.
Sträckan från Bergs slussar till Borensberg är 18 kilometer och har 9 slussar, några broar som öppnar för att båten ska kunna passera och två Akvedukter. Vi åkte fram och tillbaka så vi fick slussa 18 gånger. Turen startade kl 10.00 vid bergs slussar. var framme i Borensberg kl 13:30 kl 14:00 vände vi åter mot Berg och var tillbaka kl 17:30. Vi åt lunch på båten. En god fläskfilégryta med potatis. Det fanns andra alternativ också.
The distance from Berg's locks to Borensberg is 18 kilometers and has 9 locks, some bridges that open for the boat to pass and two aqueducts. We went back and forth so we had to lock 18 times. The tour started at 10.00 at the mountain locks. arrived in Borensberg at 13:30 at 14:00 we turned back towards Berg and were back at 17:30. We had lunch on the boat. A good pork tenderloin stew with potatoes. There were other options as well.
Minnesmärke för kanalen - Channel memorial
Vi åkte genom ett vackert landskap med en blandning av bebyggelse och odlingsmarker längs hela sträckan. Det finns en del stora herrgårdar och slott men även små slussvaktarstugor och det mesta där emellan. längs kanalen går även fina cykelvägar och vi såg många cyklister och folk som vandrade utmed kanalen. Vattnet såg inte så mysigt ut överallt men det var människor som badade i kanalen medan vi åkte förbi. Vid Borensberg vad det gott om husbilar och husvagnar så det är nog någon camping intill kanalen och sjön Boren.
We went through a beautiful landscape with a mix of buildings and farmland along the entire route. There are some large mansions and castles but also small lock keepers' cottages and most things in between. Along the canal there are also nice bike paths and we saw many cyclists and people walking along the canal. Vattnet såg inte så mysigt ut överallt men det var människor som badade i kanalen medan vi åkte förbi. Vid Borensberg vad det gott om husbilar och husvagnar så det är nog någon camping intill kanalen och sjön Boren.
Ljungs slott. Byggt av Axel von Fersen den äldre men som Axel von Fersen den yngre ärvde. Den Yngre var väldigt god vän med Franska kungafamiljen och kanske särskilt med drottning Marie Antoinette.
Ljung Castle. Built by Axel von Fersen the Elder but inherited by Axel von Fersen the Younger. The Younger was very good friends with the French royal family and perhaps especially with Queen Marie Antoinette.
Framme i Borensberg - Arriving in Borensberg
Vändning av båten i sjön Boren - Turning the boat in the Lake Boren
På väg mot Sluss i Borensberg mot Berg - On the way to Sluss in Borensberg towards Berg
On our way to the last locks on our journey.
Filmsnuttar från vår kanalfärd -Film clips from our canal trip
Stängning av sluss - Closure of lock
akvedukt - aqueduct
Möte i kanalen - Meeting in the canal
Förbi öppen bro - Past open bridge
Cyklister intill kanalen - Cyclists next to the canal