Våra resor och äventyr, Tallbergsbroarna.
Our travels and adventures, the Tallberg bridges.
Efter att min fru varit hemma och varit sjuk i några veckor så kom vi iväg på en liten utflykt till Tallbergsbroarna. Jag har hört talas om de här broarna i flera år från vänner som varit dit och efter att ha sett Gevalias reklam med en bungy jump hoppande kvinna som dyker ner i en båt.
Att åka dit på vintern var kanske inte det bästa om man vill använda de stigar och trappor som går ner mot älven men så blev det för oss denna gång. Det kanske blir fler besök någon gång.
After my wife had been home and been sick for a few weeks, we went on a little excursion to the Tallberg bridges. I've heard about these bridges for years from friends who have been there and after seeing Gevalia's commercial with a bungee jumping woman diving into a boat.
Going there in the winter was perhaps not the best if you want to use the paths and stairs that go down to the river but that is what happened to us this time. Maybe there will be more visits at some point.
Broarna byggdes för att norra stambanan skulle kunna dras via Nyåker en gång i tiden och för att komma över ravinen vid Öre älven byggdes den första bron 1891. Det är en bro av stålfackverkstyp med hängande parabelfackverk. Den består av 4 sektioner av olika längd och med den totala spännvidden av 164 meter med en höjd av 37 meter. Stöden till bron byggdes av huggen natursten och stålkonstruktionen av Berglunds Mekaniska Verkstad i Stockholm.
Med tiden behövdes större bärighet för de allt tyngre frakter som gick med järnväg så 1916 började man bygga bro nummer två. När den stod färdig blev den första överflödig men 1938 kom den till användning igen efter att ha byggts om till landsvägsbro.
The bridges were built so that the northern main line could be routed via Nyåker once upon a time, and to cross the ravine by the Öre River, the first bridge was built in 1891. It is a steel truss-type bridge with suspended parabolic trusses. It consists of 4 sections of different lengths and with a total span of 164 meters with a height of 37 meters. The supports for the bridge were built of hewn natural stone and the steel structure by Berglunds mechanical workshop in Stockholm.
Over time, greater bearing capacity was needed for the increasingly heavy freight that went by rail, so in 1916 the construction of bridge number two began. When it was completed, the first one became superfluous, but in 1938 it was used again after being converted into a road bridge.
Den andra bron stod färdig 1919. Den byggdes i armerad betong för att klara tyngre laster. Den består av 4 valv och ett bågspann. Bågspannet mäter 90 meter och var vid den tiden världens längsta bågspann för järnvägsbroar i betong.
Den totala längden år 229 meter. Till bron användes 20000 ton sand och makadam, Omfattande förstärkningsarbeten behövdes av marken för att bära brons vikt. 1997 förklarades bron som ett byggnadsminnesmärke.
Sune Jonssons roman brobyggarna handlar om bygget av den andra bron.
The second bridge was completed in 1919. It was built in reinforced concrete to withstand heavier loads. It consists of 4 arches and an arch span. The arch span measures 90 meters and was at that time the world's longest arch span for concrete railway bridges.
The total length is 229 meters. For the bridge, 20,000 tons of sand and macadam were used. Extensive reinforcement work was needed of the ground to support the bridge's weight. In 1997, the bridge was declared a listed building.
Sune Jonsson's novel The Bridge Builders is about the construction of the second bridge.
Bro nummer 3 byggdes mellan 1993 och 1994 eftersom bro 2 börjat få allvarliga skador och begränsad bärighet. Den nya bron byggdes av betong och stål. längden är 338 meter och därmed är den den längsta bron efter stambanan genom övre Norrland.
Bridge number 3 was built between 1993 and 1994 because bridge 2 had begun to suffer serious damage and limited bearing capacity. The new bridge was built of concrete and steel. The length is 338 meters and thus it is the longest bridge along the main line through upper Norrland.
Just när vi kommit till broarna kom tåget så vi fick se anledningen till bygget också.
Just as we got to the bridges, the train came so we got to see the reason for the construction as well.
Reklamfilm för Gevalia vid Tallbergsbroarna. Från bro nr 2.
Advertisement for Gevalia a swedish coffe brand, at the Tallberg bridges. From bridge No. 2.